Iphone reparatie: Wat, wanneer en hoe?

Het is ons allemaal weleens overkomen; je loopt met net iets teveel spullen van de trap af, en er glijdt iets naar beneden. Je kan het net niet tegenhouden, en daar gaat –ie: je (altijd nieuwe) Iphone dondert op de grond. Hij is al tien keer gevallen en nooit een barst, en nu valt hij op het tapijt en zit er een dikke barst, schuin over het scherm heen, zodat je precies je berichtjes niet meer kunt lezen. Gelukkig is er zoiets als een Iphone reparatie. Maar die dingen kunnen ook fout gaan, of veel te duur worden dan eigenlijk nodig. Waar moet je nou op letten bij een Iphone reparatie?

Even dubbel checken

Er is een redelijke kans dat je telefoon kapot is gegaan onder garantievoorwaarden. Check dit altijd even, want als dit zo is dan heb je recht op een kosteloze reparatie door de fabrikant. Dit scheelt zowel geld als geregel. Soms is een reparatie helemaal niet nodig. Als er bijvoorbeeld een klein krasje op de behuizing zit, of iets anders kleins, dan is een nieuw hoesje soms genoeg. Een reparatie is alleen nodig als er iets fundamenteel kapot is, zoals een microfoon, batterij of het scherm.

Te repareren

Hoe repareren ze dat nou? Bij een schermreparatie wordt bijvoorbeeld het schermpaneel, het touchscreen en de beschermlaag van je telefoon vervangen. Hierdoor ziet je telefoon er ook meteen jonger uit. Koop er ook meteen een schermprotector bij als je toch bezig bent, dan riskeer je in de toekomst niet nog een Iphone reparatie. Ook een defecte microfoon, kapotte batterij of niet-meer-te-redden-camera zijn gewoon te repareren. Elke goed aangeschreven telefoonwinkel moet hiermee aan de slag kunnen, mocht je dus geen garantie meer hebben.

Helaas pindakaas

Maar wat kan er niet meer gerepareerd worden tijdens zo’n Iphone reparatie? Wanneer is het echt te laat voor een Iphone reparatie en moet je gaan kijken naar een nieuwe? Bij waterschade is het bijna altijd foute boel. Wat vaak het geval is bij waterschade is dat er niet 1 onderdeel kapot is, maar veel kleine onderdelen. Hierom is het vaak heel lastig om precies het probleem te vinden, en is het soms goedkoper om een nieuwe telefoon te gaan zoeken. Ook bij extreme valschade is het probleem niet altijd te identificeren, of veel te duur om te maken.

Bekijk dus goed al je opties, en check ook altijd of je schade onder de garantievoorwaarden valt. Ga ook altijd naar een goed aangeschreven telefoonwinkel. En als het echt niet anders kan, zoek dan een nieuwe telefoon. Misschien niet de nieuwste?